Reforma školství znamená škrty na nesprávných místech
Co znamená šetření a škrty ve školství? Že školy nedostanou tolik peněz na pomůcky pro žáky, na úvazky pro pedagogy a v neposlední řadě na nepedagogy. To jsou uklízečky, školníci, kuchařky, ekonomky, asistenti pedagogů, školní psychologové, sociální pedagogové a spoustu dalších.
Konktrétně peníze na pomůcky jsou potřeba k zavádění nových metod výuky. Přece nechceme frontální výuky, kdy učitel jen povídá. Žáci si mají vše vyzkoušet, přijít se svými nápady, jak problémy vyřešit, mají bádat. Na to ale potřebujete vybavení, stavebnice, mikroskopy a další pomůcky.
Co znamená snížení úvazků? Nebudou dělené hodiny jazyků, takže místo 12 žáků ve skupině, jich bude 24. A pak si zase můžeme stěžovat, že žáci nemluví a drilují jen gramatiku. Nebo se budou slučovat celé třídy. Místo tří tříd po 20 žácích, budou jen dvě po 30 žácích. A žáci nebudou mít možnost vybrat si předměty, které je zajímají. Protože volitelné předměty ubydou.
Taky se povedl krásný kousek, kde vláda zvedla minimální mzdu, protože zjistila, že se nedá při dnešních cenách vyjít. Takže zvedla tabulky těmto zaměstnancům, ale nějak opomněla navýšit finance pro ředitele. Dokonce tyto finance seškrtali. Podle nich ale přece jen ty neobsazená místa. I když ve finále to byly plošné škrty všem školám.
Na škole, kde učím, máme teď méně o jednoho školníka, jednu uklízečku, jednoho učitele a další se řeší. Ředitelé poperte se s tím, jak chcete. Konečně zřizovatelé jsou obce, potažmo kraje, tak si o navýšení zažádejte tam. Takový je přístup naší vlády.
Jak to ředitelé vyřešili? Pokud to šlo, museli propouštět anebo dorovnávají tabulkové platy financemi, které jsou vyčleněné na proplácení nemocenských nebo jako odměny pro pedagogy. Ty finance, které se ministr kasal, že vyjednal, aby splnil zákonnou povinnost udržet platy na 130 % průměrné mzdy.
Do toho si ještě můžeme připočítat práci s dotacemi, ale potřebujete vytvořit projekt. Ten, pokud Vám ho odsouhlasí, zdokumentovat nejlépe 3x, kdyby náhodou se nějaký papír ztratil nebo by ho mohl chtít ještě někdo) a samozřejmě zaúčtovat. Z toho vyplývá, že potřebujete další nepedagogy.
A to se tady již nerozepisuji na práci se začleňováním všeho možného a zjištěním, jak šetří pan ministr, když si nechá proplácet peníze na byt.
Asi jsem naivní, ale takto jsem si reformu školství nepředstavovala. Ale co, ve škole už všichni ve vládě byli a své děti si dají na privátní, elitní školy. Ale co ostatní? Chcete tohle pro své děti?