Praha potřebuje přímé spojení mezi letištěm a hlavním nádraží

Trať z letiště povede na hlavní nádraží. Ministerstvo chce změnu projektu. Je to přínos pro Prahu, pro obyvatele, návštěvníky nebo jen další nesmyslný vládní zásah?

Z veřejně dostupných zdrojů jsme zaznamenali, že slibované vlakové spojení z pražského letiště by mělo být vedeno přímo na pražské hlavní nádraží bez původního záměru, kde byl „přestup“ na Masarykově nádraží. Z toho důvodu musí Správa železnic přepracovat projekt, který počítal s ukončením spoje právě na Masarykově nádraží. Celková stavba se tak posune o dvanáct měsíců, údajně až do roku 2030. Přímé napojení letiště na významné nádraží s dálkovým a mezistátním provozem byl v minulosti požadavek Evropské unie pro čerpání dotací na jeho výstavbu. Z tohoto důvodu Správa železnic vymýšlela možnosti, jak hlavní a Masarykovo nádraží propojit například tunelem s eskalátorem. 

Za pražskou Přísahu musíme v rámci dostupných informací konstatovat, že projekt propojení Letiště Václava Havla a pražského hlavního nádraží je naprosto logický krok i přes potíže, který tento zásah způsobí. Propojení těchto hlavních dopravních uzlů metropole je zkrátka nezbytné a musí být přímé.

Dovedeme si představit, jaké vícenáklady to přinese, vlastní zpoždění stavby, což je v době vysoké inflace a vysokých úrokových sazeb náklad sám osobě, a úprava projektu také nebude zadarmo. Žádný pozitivní přínos do hospodaření všech účastníků této investiční akce.

Přesto za Přísahu podporujeme tuto změnu, jelikož evropské metropole, jako např. Berlín či Vídeň mají přesně stejný koncept rychlého dostupného spojení dvou hlavních konců dopravních tepen města, a to přes přímé vlakové spojení.   

Martin Husa