Naše děti jsou naše budoucnost
České školství se zaseklo někde na půli cesty. Současná vláda se rozhodla jít cestou snižování výdajů na vzdělávání a nedělá nic pro budoucí přípravu učitelů a zvýšení atraktivity učitelského povolání. Přitom kvalitní vzdělávací systém určí, zda bude Česká republika v budoucnosti úspěšná. Vzdělání se musí co nejrychleji adaptovat na podmínky aktuální doby a více propojit výuku s praxí. Je nutné, aby nové generace byly kompetenčně připraveny na ostré konkurenční prostředí jak v rámci vnitřního, tak mezinárodního trhu práce.
Jaké je řešení?
Skokově zvýšíme kvalitu přípravy a vzdělávání učitelů
- Zavedeme program Učitelé A, který finančními pobídkami přivede na pedagogické fakulty ty nejlepší z nejlepších učitelů. Přivedeme odborníky z nejlepších světových univerzit a zároveň i ty nejlepší české, které vybereme napříč všemi vědními obory. Jde o investici s jistotou návratnosti.
- Tím zvýšíme prestiž pedagogických fakult v České republice a povolání učitelů jako takových.
- Budeme požadovat větší propojení studia na pedagogických fakultách s praxí.
- Obhájíme pravidlo, že platy učitelů musí zůstat minimálně na 130 % průměrné mzdy.
Odstraníme regionální rozdíly ve školství
- Zrušíme regionální rozdíly ve školství. Zavedeme garanci kvality v celém Česku. Žák z Děčína musí být vzděláván stejně kvalitně jako žák v Praze či Olomouci.
- Odstraníme zatěžující duplicitní vykazování, zajistíme provázanost školních informačních systémů s příslušnými institucemi a podpoříme vytvoření registru pracovníků ve školství.
- Zlepšíme přípravu pracovníků ve vzdělávání na výkon povolání a nastavíme funkční a ucelený systém výběru, přípravy, adaptace, rozvoje a hodnocení ředitelů a učitelů, včetně začínajících učitelů.
- Musí fungovat aktuální a jednotný informační systém pro pedagogy a vedoucí pracovníky ve školství.
Vrátíme řemeslu prestiž
- Budeme trvat na rozvoji duálního a učňovského školství a podpoříme praktický výzkum po vzoru Nizozemí a Německa.
- Investujeme do učňovských oborů a více je propojíme s praxí.
Společné vzdělávání není vždy tou nejvhodnější volbou
- Budeme usilovat o zlepšení kvality speciálního vzdělávání a zároveň o začleňování žáků a studentů s tělesným nebo smyslovým postižením do běžného vzdělávacího proudu.
- Budeme usilovat o celospolečenskou osvětu tak, aby byli lidé se specifickými potřebami považováni za běžnou součást našich životů. Toho dosáhneme společnými volnočasovými aktivitami pro všechny děti bez ohledu na jejich specifické vzdělávací potřeby.
- Stejně tak budeme usilovat o podporu nadaných studentů, pro které je vzdělávání v běžných třídách základní školy nezáživné a příliš lehké, načež jsou trestáni za nepozornost nebo špatné chování spojené s tím, že se nudí. Nechceme dále plýtvat jejich talentem a chceme lépe využít potenciál nadaných dětí již na základních školách.
Profesní vzdělávání učitelů se stane prioritou státu
- Zavedeme odbor v rámci České školní inspekce, který bude učitelům pravidelně prezentovat aktuální trendy a metody učení.
- Prioritou je celoživotní vzdělávání učitelů a ředitelů škol tak, jako je tomu například v případě lékařů.
Školy budou připravovat na budoucnost, ne na minulost
- Podpoříme mimořádné investice do škol zabývajících se zdravotnictvím.
- Podpoříme mimořádné investice do technického vzdělání na vysokých školách.
- Do škol zavedeme skutečné vzdělávání v oblastech finanční, právní a občanské gramotnosti, které splňuje nejen formální, ale i reálné požadavky.