Přečtěte si můj projev na sněmovním výboru k petici proti CHKO Soutok

CHKO Soutok je jedna z mých priorit v Senátu. S tím jste mě tam zvolili. Když jsem se dozvěděl, že sněmovní výbor bude projednávat petici proti CHKO, musel jsem tam být.

Jsem rád, že včera výbor podpořil návrh na posunutí účinnosti o půl roku. Doufám, že extra čas Ministerstvo životního prostředí využije k vypořádání všech připomínek vlastníků.

Tady si můžete přečíst celý můj projev, který jsem k tomu ve sněmovně měl.

Vážený pane předsedo, vážení místopředsedové, vážení členové výboru, vážení hosté,

dovolte mi, abych vystoupil s krátkým příspěvkem, který se týká záležitosti vyhlášení Chráněné krajinné oblasti Soutok.

Na úvod chci zdůraznit, že nikdo z nás nechce bránit ochraně přírodního bohatství, ani vyhlášení CHKO Soutok jako takovému. Je ale nezbytné, aby tento proces proběhl v souladu s platnými právními předpisy a s ohledem na hospodářské a kulturní okolnosti, které charakterizují toto území. Bohužel, současný postup Ministerstva životního prostředí vyvolává vážné obavy, zda je tento proces veden správně a spravedlivě.

Území navržené pro CHKO je již nyní dostatečně chráněno jako evropsky významná lokalita v rámci projektu Natura. Z dostupných dat a studií vyplývá, že tomuto území nehrozí žádná bezprostřední újma či škody, které by mohly znehodnotit jeho přírodní charakter. Z toho důvodu je klíčové, aby vyhlášení CHKO bylo v souladu se zákonem o ochraně přírody a krajiny, který výslovně stanoví, že při ochraně evropsky významných lokalit musí být postupováno ve spolupráci s vlastníky pozemků.

Ministerstvo však tento požadavek ignoruje. Vlastníci pozemků byli vyzváni, aby podali námitky do 90 dnů od předložení návrhu na vyhlášení CHKO. Většina těchto námitek však nebyla řádně zohledněna, mnohé byly zamítnuty bez náležitého odůvodnění. Námitky, které přišly po lhůtě, ministerstvo dokonce odmítlo projednat, ačkoliv samo nedodrželo zákonem stanovenou lhůtu 60 dnů na jejich vypořádání. Ve všech 242 případech bylo překročeno nejen toto zákonné omezení, ale často až dvojnásobně. Jak můžeme očekávat, že občané budou respektovat zákon, pokud ho stát sám porušuje?

Rád bych upozornil také na hospodářské aspekty. V pěti dotčených obcích probíhají komplexní pozemkové úpravy, jejichž cílem je uspořádat vlastnictví pozemků tak, aby vyhovovalo jejich vlastníkům. Tento proces bude trvat roky a s vynaložením značných finančních nákladů. Přesto MŽP tento významný aspekt zcela ignoruje.

Dále je třeba zmínit, že v navrhované oblasti CHKO se nachází zdroj pitné vody pro více než 70 000 obyvatel. Značná část zařízení tohoto zdroje je navržena v první zóně ochrany, kde platí přísné zákazy. V případě havárie by bylo nutné udělit výjimku v režimu správního řízení, což by mohlo způsobit prodlevy s vážnými důsledky. Navíc víme, že některé nevládní ekologické organizace, jako Děti Země nebo Hnutí Duha, často tato řízení zdržují. Jaký dopad by mělo přerušení dodávky vody pro celou aglomeraci včetně nemocnice, si snad ani nemusíme představovat.

Dovolte mi zmínit i přírodní aspekty. Výzkumy renomovaných odborníků jednoznačně prokazují, že hlavními škodlivými vlivy na toto území jsou klimatické změny a vodohospodářské úpravy ze 70. let minulého století. Kvůli těmto úpravám se lužním lesům nedostává potřebné vody. MŽP ve svém záměru sice počítá s obnovou původního vodního režimu, avšak není zřejmé, zda byl dostatečně vyhodnocen dopad na okolní infrastrukturu. Obnova by mohla vést k zaplavení Břeclavi včetně nemocnice a polikliniky, což by bylo nepřijatelné.

Vážený pane předsedo, vážení členové výboru, prosím vás o důkladné zvážení této záležitosti. Vyhlášení CHKO Soutok musí být provedeno zákonně, spravedlivě a s ohledem na všechny dotčené zájmy – přírodní, hospodářské i kulturní. Bez řádné koordinace se všemi zainteresovanými stranami nelze dosáhnout dobrého výsledku.

Děkuji vám za pozornost.

Robert Šlachta