Návrh novely o pedagogických pracovnicích je napsaný špatně
Vláda přichází s dalším pokusem o reformu školství. Tentokrát se chce částečně vrátit o pár let zpět a zavést něco, co bylo zrušeno. Konkrétně jde o kvalifikované učitele. Ředitel by měl podle nového návrhu právo uznat takzvaný předpoklad odborné kvalifikace. Učitelem by se tak stal člověk, který odbornou kvalifikaci na učitele reálně nemá, ale tímto uznáním by jí na tři roky získal.
Proti návrhu se postavila odborná veřejnost a Přísaha má stejný postoj. A máme k tomu jasné důvody. Ředitel by získal možnost zvýhodňovat uchazeče, kteří o učitelství nic neví před těmi, kteří jsou z oboru. Učit by tak mohl opravdu kdokoliv a záleželo by jen na řediteli koho přijme.
Došlo by k degradaci učitelského oboru a to znamená odliv studentů z pedagogických fakult. Něco takového politici nesmí dopustit. Už tak spoustu učitelů chybí a tímto krokem by školy více kvalifikovaných učitelů nezískaly.
Místo toho jako Přísaha navrhujeme dodržení slibu, který daly všechny politické strany ve sněmovně. Aby učitelský plat konečně dosahoval sto třiceti procent průměrné mzdy. Není možné, aby lidé, kteří pro svou práci musí vystudovat vysokou školu, brali tak málo jako dnes.
S dobrým platovým ohodnocením se zvýší o učitelskou profesi zájem a ředitelé si budou moci vybírat, koho na svou školu z kvalifikovaných učitelů vezmou. Teď to velmi často vypadá tak, že musí brát kohokoliv, kdo se objeví, jinak by neměl kdo učit.
Jen o penězích to ale není. Důležitá je také podpora začínajících učitelů. Často se stává, že se na nového učitele všechno navalí a neumí si s tím moc poradit, a proto odejde pracovat jinam. To má podpora pro začínající učitele změnit. Na každé škole by tak měl být uvádějící a provázející učitel, který svým začínajícím kolegům pomůže a poradí, jak to v praxi chodí. Jde ale o celkový systém podpory pro začínající učitele. Díky tomu nebudou noví učitelé a učitelky vystaveni zbytečnému stresu a budou mít příjemnější a jednodušší start ve své profesi.